hur är det egentligen med rollkür?

Snacket - det om Patrik Kittel. Seriöst? Rollkür klassas som farligt, plågande - taskigt. Men det kallas oxå "en låg, rund form"
 
INGEN, INGEN, känner nog sån press som Patrik Kittel just nu, efter OS. Visst, rollkür är kanske varken bra eller dåligt för hästen. Men egentligen är det väl inte en sån farlig form, en FORM. Känn på den ;)
 
 
Egentligen? hur dåligt är rollkür? Egentligen har jag aldrig tyckt att Patrik Kittel gjort nåt fel, för jag har alltid tänkt "det kanske finns en förklaring"? Tänker efter innan jag skriver/säger nåt, känns det iallafall som. Jag vet inte.... vad tycker ni? 
 
Ridningen är verkligen orättvis. Och visste ni att att rida en häst i form, är över huvudtaget taskigt? För vem vill gå med huvet ihoptryckt, är nästan emot det lite nu!! Det sliter dessutom på hästens rygg. Är emot form fast ändå inte. Det sliter på ryggen, men det gör hästen avslappnad och mjuk? Skulle jag ha en häst så skulle jag rida den normalt i 2 dar, form i 1 dag, normalt 1 dag, form 2 dar, och på hoppning ingen form, det har ju nästan ingen redan nu.
 
Rollkür
Och detta är bara min åsikt... jag vet ju inte hur ni tycker.

"det är ett personangrepp och jag tycker det är väldigt tråkigt. Scandic är en häst med mycket temperament och han hade inte gått ett steg om han varit tvingad. Patrik vet vad han håller på med."
Rollkür... eller är det en låg och rund form?
Fattar ni? hoppas det.

Kommentarer
Postat av: Ella

Hej,
Jättefin blogg! :)
Allt bra?
Klicka gärna in på min blogg :)

2012-11-05 @ 20:59:41
URL: http://teametella.blogspot.se
Postat av: Sara

fin header :)

Kika gärna in på min blogg om du har tid över, svara kanske på min fråga på bloggen få chans att vinna länkning! :)

2012-11-06 @ 10:20:56
URL: http://sarahermansson.se
Postat av: jag

Hej, vill reda ut lite missförstånd som du skrivit angående ditt inlägg :) För det första, så är hästen inte skapt för att ha en ryttare på ryggen. Det, om något sliter något enormt på hästens rygg. DÄRFÖR har man infört redan från militären långt bak i tiden, att hästen ska "gå i form". När hästen går i form, så kröker den inte bara på nacken. Det är ett stort missförstånd! När hästen går i korrekt form, med nosen strax "framför lodplanet" så trampar den under med bakbenen, vilket ger hästen en ärlig chans att faktiskt kunna STÄRKA sin rygg och där med bära upp en ryttare bättre. Hästen bygger även på detta vis upp ryggmuskler, och om det rids på korrekt sätt så ger det en avslappnad häst som kommer hålla i många flera år. Så nej, rider man på rätt sätt och bygger upp hästens styrka och ger rätt förutsättningar, så sliter det inte på ryggen och hästen blir inte ihoptryckt i nacken. :) Rider man tvärtom, alltså utan "hästen i form" hela tiden , så finns det även risk att hästen bygger på en underhals. Tänk dig själv, vill du ha en häst med rak hals vilket leder till en rygg som tyngs mera utav en ryttare, eller vill du att hästen jobbar med bakbenen och kan avbelasta din tyngd bättre? Man vill ju att hästen har det så bra som möjligt, eller hur? ;) Men prata med din ridlärare, för man ska aldrig såga eller tvinga hästen i form. Då jobbar de inte med bakbenen. Genom att göra mycket halvhalter m.m. så kommer bakbenen av sig självt naturligt och hästen blir uppmärksam. Den ska kunna "gå i form" även utan att du håller hårt/alls i tyglarna. :) Hoppas att du förstod det mesta av min kommentar!
ps. bra blogg!ds.

Svar: Jo, jag gjorde inlägget för att visa för folk som BARA klagar, och inte ens vet vad rollkür betyder, , hade klagat. I tidningen fanns bevisena som de som klagade sa inte va så. Ingen stor grej, har läst om det ovan oxå. :)
Julia Sjölander

2013-01-08 @ 20:10:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0