onsdagen och torsdagen, föressten - heeej

hej på er! 
 
onsdag: åkte till eve. Cyklade i kylan till Aramiz, egentligen skulle inte Eve ha honom. men sen kom mickan och sa att vi kunde ta Ginney och Aramiz och rida ut. Jag fick rida Aramiz och Eve Ginney. Vi skrittade bara, eller jag. Ginney småtravade hela tiden, och Eve red barbacka. men jag hade ju lixom mjukisar och platå skor, så glad att jag hade sadel!! Sen skritta vi ner till paddocken, och Eve fick galoppera aramiz. Jag filmade henne. Sen åkte vi till gimo, rykttävlingen. Vi fick väldigt lite tid på oss, 45min var det senast. Det var en värdig vinnarna, men den som vann tycker jag det var LIIITE fel bedömt. Visst, hon var ensam - hade gjort fin gjort och så. Men det som de inte verkade kolla på att Quinta är typ 2-3 gånger så stor som Bambi, hehe ;) Såklart man vart lite besviken men värdiga vinnare! Nöjd, och Quinta var gryym som orkade ha tålamod nog :)
vi åkte hem och höll på hos Eve.
 
Torsdag: Åkte till gimo vid 12.15 ungefär. Gick bra, kom perfekt med tid till bussen. Vi kom dit och bytte om, åt och sen kolla vilka hästar vi skulle ha (eve fick springa, jag satt i cafeterian, heheheh) Och det var barbackaridning. Jag fick Ramona, Eve Petter och de andra fick Quinta och Chacha. Sen var en till liten tjej med.. Vi gjorde iordning, och kollade och så. Sen var det dags. jag har ju inte ridit så mycket barbacka. Men det gick bra. Vi skrittade fram ganska länge, kände lite bara på hästarna. gjorde serpentinbågar, mm. Sen skulle vi trava. jag ville inte hålla balansen i tyglarna, så jag höll i manen. För med tanke på hur ramona är, gjorde jag helt klart det. Hon sprang på väääldigt bra, och var så hela lektionen. Men efter ett tag gick hon i form, och det vart lite mindre skumpigt, men ändå väääldigt skumpigt, enligt mig.. Och det är inte det att jag inte kan sitta ned, men så fort man släppte efter så gick det fort som F*N. och det var inte så skönt om arslet, inte ;) sen galopperade vi lite, och första galoppen gick det sämst. Hon ville inte galoppera och så.. Och så fort nån smackade (vilket två st gjorde hela tiden nästan) så öka hon bara traven. Och sen vart ju det ännu skumpigare. Sen i höger varv vart det jättebra galopp. Hon fattade direkt och galoppera tills vi skulle bryta av. det var faktiskt ingen skillnad i galoppen då om man hade sadel eller inte faktiskt. Bättre faktiskt ändå, för tappar man stigbygeln i galoppen med sadel så sparkar Ramona bakut.. :P Aja , det gick bra. Sen travade vi lite, lät dem pusta osv. Sen fick vi "hoppa" varannan gång i båda varv, aja, svårt att förklara. Det var bara en upphöjd bom, men första gången hoppade hon jättefint över, sööötnos. och det var i trav, men efter galoppera hon. Sen ställde vi oss på "kö" och 1 o 1 fick "hoppa" i galopp. Vi hade Rasmus med, som inte vill hoppa så mycket högre, verkar det som. Ramona var vääldigt otålig, men när vi kom iväg fick jag alltid smacka så hon fattade lite bättre. För vi hade ju lite kort om plats att börja galoppera. Och sen gjorde vi det, och sen när jag kom efter Quinta som stod stilla så stack Ramona på insidan, jag hade liiiiite problem med bromsen, får man luuungt kalla det. Men det gick bra, men kunde hänt lite vad som helst. Sen körde vi i det lite grann i det varvet. Hon hoppade jättekonstigt varje gång, haha :) och hon gasade på som jag vet inte vad. Och det var lite skräckblandad förtjusning. Sen näst sista gången så for hon nästan till höger, medan jag SLET i vänster tygel.. (hon ville inte svänga, och hon ska ju lyssna på mig... hård i munnen ja) och då höll jag på att flyga, för hon gjorde i sista sekunden sitt val och gjorde en väldigt tvär sväng åt vänster, åt det hållet vi skulle . Men fick volta varje gång för bromsen var ju som sagt inte den bästa... *host*. Sen travade vi av dem, och la ner henne lite. Hon gick fint, och är jättenöjd över passet. :)
 
 

Kommentarer
Postat av: eve

Troligtvis nuddade du med spöt då för hon sparkar inte bak ut annars isf hade hon gjort det med mig. Eller så blev hon bara arg på dig och gjorde det

2012-11-06 @ 15:04:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0