Historia

Vad i helvete var det där? Vad hade de köpt åt mig? En björn? En älg? Jag kollade upp emot MIN häst. Min alldeles egna häst. Men… jag gillar den inte. Nej, den är alldeles för stor. Jag har fått en egen häst, imorse fyllde jag år, och vi åkte till ridskolan och där stod min häst där, uppstallad. Jag har egentligen inte ridit den.. men den känns fel, väldigt fel. Mamma kollade stolt och upp och log. Hon tyckte han var fin. Ja, jag ville ju ha häst.. men en ponny ville jag ha! Ingen .. ful och elak älg?

” ska du rida din bruna springare nu, haha?” Mamma tyckte hon var rolig. Jag skulle inte ens kunna sadla min egna häst. Kajsa bara hånlog mot mig då jag inte fick upp sadeln utan pall. Hon och hennes vita ponny?! Den hade jag fått ridit, för Kajsa ville se hur jag hoppade. Jag vart tvingad att hoppa 1m, men jag tror hon vart rätt imponerad i alla fall, även om det kanske inte såg så snyggt ut.

 

Jag bara gunga fram. Oj, vilken känsla. Ja, jag gillade den. Men det var ändå mest läskigt. För jag hade väldigt långt till marken, om jag flög av liksom. Jag började trava. Jag kände hur han långsamt öka traven och gick i bättre form. Jag kände hur kroppen vaggade fram i den mest underbara traven någonsin.

 

” Vågar du hoppa några språng? ” Fråga min ridlärare Malin mig.

” Jadå. Han är väldigt fin. ” Jag menade vad jag sa, men han var inte en ponny för det. Jag skulle ha en ponny, så var det bara.

 

” Så kan du förbereda för gaaaallooooppp!” Linda sa orden, men det var inte lika lätt som det brukar… Jag märkte då genast att det är annorlunda, hästarna på ridskolan fattade nästan direkt, men nu fick jag för första gången jobba. Jag fick till slut fram honom. Hjälp, var det ända jag kunde tänka. Jag älskade hästen, fast ändå inte. Jag bara satt där, behövde inte ” följa med ” alls. Det känslan var obeskrivlig, ja det var den.

 

” gå på hindret nu! ” Linda lät riktigt bestämd. Det måste vara runt 70-80 cm. Jag gick på, det kändes magiskt. Hon höjde mera.. till slut frågade jag hur högt jag hoppat.

”det var 1.10 sista gången. Din mamma filmade det. Trava av din häst och skritta av. Led sedan in honom. Lyckat hästköp, är det ända jag säger.


Kommentarer
Postat av: Liiia

Snyggt skrivet!!!!

2012-10-02 @ 18:49:04
URL: http://cornaliaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0