kapitel 1, kärleken varar förevigt.

Ingen vill ha en häst så mycket som jag. Det är jag helt säker på.

Felicia sneglade på fotot på sin favorithäst på ridskolan. Hon tänkte att hon visst tänkte köpa dig. Mamma och hennes nya kille Per tänkte inte låta henne få en häst, det var förbjudet, slutdiskuterat, hade Felicias mamma sagt. Mamma hade låtit riktigt arg när jag sa att Per var dum i huvudet, att han måste bort. Mamma blev allt tjockare.. har hon gått upp i vikt? jag var helt enkelt tvungen att fråga.. när hon skulle säga god natt skulle hon fråga mamma, varför hon blitt så tjock?

”mamma?”

”Ja, vad är det Cia?” Frågade mamma mig så vänligt. Jag gick till vardagsrummet och satte på teven. Jag började prata, om hur mamma växt på både bredden, magen och blivit grov. Mamma mådde ofta illa, jag frågade varför. Det enda jag fick till svar var hummanden.

”MAMMA! Du svarar ju inte!!” Skrek jag. Per kom in.

”Vad står på, mina små älsklingar?” Frågade han, men jag visste att det var riktat mot mamma, han ville bara ha bort mig ur hans liv.

”Jo, det är så att mamma har blitt TJOCK! Hon har blivit FET, har du något med det att göra, Päronet?”

”FELICIA!” mamma skrek, riktigt högt.

”Ta det lugnt, vad har flugit i dig Cia?” Frågade Per, han verkade självständig, men jag visste hur han egentligen kände. Han ville bara imponera på mamma. Jag kände det.

”Cia… Jo, det är så att.. du ska få ett syskon, Per är din låtsaspappa, och vi ska gifta oss.” mamma såg glad ut för ett ögonblick, men när hon såg mitt ansikte blev hon ledsen.

”Jag skulle säga det.. när tiden var kommen..” Sa hon tyst, men jag hörde.

”DÅ FÅR DU FAN BERÄTTA ALL SKIT NI GJORT NU, JAG ÄR FAN LESS PÅ DEN DÄR GUBBFAN!” jag skrek, grannarna och säkert resten av husen på gatan hörde det, för jag var ARG!

”STICK FÖR FAN, LÄMNA MIN MORSA IFRED, PÄRONET, OCH MORSAN, DU GÖR ABORT NU!” Cia var 15 och visste vad abort och allt annat som P-piller och sånt var. Per gick efter mig till trappen, jag började springa. Inte ett samtal med Per Päron .

”Låt henne lugna sig, Per!” Mamma sa till honom. Jag gick och duschade. Jag satte på lugnaste strålen i 40 graders värme, jag satte mig ned och tvålade in mig. Jag spolade mig och schamponerade. Jag gick ut, torkade mig och satte på mig kläder, jag borstade tänderna. Jag tog sedan ett tuggummi, bara för att ta bort renligheten av tänderna.

2 veckor senare hade jag ett samtal med Per och mamma och min lärare. Jag gick i 9an, och måste satsa ALLT på skolan, tydligen.

” Felicia.. Du måste skärpa dig! Du får underkänt på proven och du sover på lektionerna. Har föräldrarna någon lösning?” Hon såg undrande på Per och mamma.

”nej, tyvärr vet vi inte vad som flugit i Cia. Hon har blitt konstig. Men Cia får här och nu förklara för oss alla, berätta nu Cia.” Sa mamma.

”Då kan jag lugnt och sansat berätta att den gubben inte är min farsa, att jag har gått och bytt hem och lever med en kille nu! Jag har skaffat pojkvän fast jag inte får för mamma, och hon själv har skaffat ett nytt liv. Härnäst tänkte jag också skaffa häst, och säkert en bebis, bara för att det är så kul! Och mamma och gubbfan vet visst vad som står på, fråga henne. Nu drar jag, och vänta du bara morsan, snart blir du gammal tant och mormor!!” det var en lång och stark upplevelse, och mötet avslutades. Jag var tvungen att följa med hem. Jag skulle gå ut med Henrik sen, min pojkvän. Jag fick inte ha kille för mamma, men jag bryr mig inte. Vi satte oss alla tre vid bordet, och vi skrek hela tiden, och Per började skrika med mamma på mig, i slutet kom ord som ”du är inte riktigt klok, gå och skaffa ett liv, du ska börja leva nu!” av Per. Jag hatade honom, gubbfan.

 

kapitel 1 var det :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0